Kérem várjon.
AKCIÓS TÉLI GUMIK

Gumiabroncs címke

A gumiabroncs címkéket 2012 júliusában vezette be az Európai Unió, azért, hogy egységes képet kapjunk az autógumikról különböző tulajdonságok alapján. Ez nagyban hasonlít a már jól ismert, a műszaki cikkek energia-hatékonyságát jelző címkékre. Segítségükkel mindenki egyszerűen eldöntheti, melyik abroncs felel meg igényeinek. Melyek ezek a címkék és mik a jelentésük? Alább bemutatjuk mindegyiket.

Üzemanyag fogyasztás, gördülési ellenállás.

Az autó fogyasztása az egyik legfontosabb kérdés, mikor autót vásárolunk. Sokan azonban nem tudják, hogy a megfelelő abroncs választásával is lényeges különbségeket érhetnek el a fogyasztási számokban, jelentősen csökkenthetik vele az üzemeltetési költségeket. A címkén lévő kategóriák azt jelentik, miként csökken vagy nő a fogyasztás ugyanazon használati körülmények között. Az egyes kategóriák között 0,1-0,5l/100 km különbség is lehet. Egy jó választással tehát évi 10.000 kilométeres használatnál 50 litert (azaz kb. 30000 Forintot) spórolhatunk.

Üzemanyag fogyasztás, gördülési ellenállás

A címke ellenkező, jobb oldalán található a gumi nedves útfelületen való tapadását, vagyis a fékteljesítményét bemutató skála. Ennél a kategóriánál csak A-tól F-ig tart a jelölés. A kategóriák mértékei 6 és 3 méterrel térnek el egymástól 80 km/h-ról való fékezés során. Az A és az F kategória közötti különbség a 18 métert is eléri. A fékteszteken a gumik lassulási teljesítményét mérik vészfékezést végrehajtva (ABS segítségével) 80 km/h és 20 km/h között. Az eredményekre hatással lehet a jármű típusa és az éghajlati viszonyok is.

Fékellenállás, azaz tapadás nedves felületen

Baleset megelőzés szempontjából fontos, hogy mindig az időjárásnak és évszaknak megfelelő gumit válasszunk. Olyat kell választani, amely segítségével minél rövidebb idő alatt meg tud állni az autó. A címkén szereplő kategóriák 80 km/h sebességnél történő lefékezésnél 3 és 6 méter közötti megállásra terjednek ki. Az A kategória a legmagasabb osztályzás, az F a legalacsonyabb. „A”és „F” kategória között akár több, mint 18 méter is lehet a különbség. A D és a G kategóriás abroncsok személyautón való használatra nem alkalmasak.

Gördülési zaj, külső zajkibocsátás

Figyelembe kell vennünk azt is, mennyi zajt bocsájt ki autónk. A megfelelő választáshoz a cimkén lévő fekete csíkokat kell alaposan megnéznünk. Fontos tudni, hogy ez a hang nem ugyanolyan erősségű, mint amit az utastérben hallunk. A zaj mérésének egysége itt a decibel. Minél feketébb az ábrán a csík, a gördülési zaj annál magasabb. A legalacsonyabb besorolással rendelkező abroncsok (egy csík) az EU által meghatározott határértéknél legalább 3 decibellel alacsonyabb hangot bocsájtanak ki. A legmagasabb besorolással rendelkező gumik (három fekete csík) már az Európai Unió határértékénél több mint 3 decibellel magasabb zajt bocsátank ki.

Ezen címkékkel tehát a gyártók és a fogyasztók egyaránt egységes képet kapnak arról, milyen tulajdonságokkal rendelkezik a tökéletes gumiabroncs.
Fontos azonban nem elfelejteni, hogy egy olcsóbb és egy drágább gumi között a címke szerint, lehet nincs a tulajdonságokban különbség, tudásukban mégis óriási szakadék lehet a kettő között. Az abroncsokat mindig nagyban befolyásolja az éghajlat, a használat és az időjárási viszonyok.
Döntésünk legyen felelősségteljes, hiszen autót és abroncsot, nem egy szezonra, hanem több évre választunk.

VISSZA AZ OLDAL TETEJÉRE