Kérem várjon.
AKCIÓS TÉLI GUMIK

Téli vagy nyári gumi

Általános utcai használatra két gumi típust különböztetünk meg, a téli és nyári gumit.
Ezen felül még forgalomban van a 4 évszakos is, ami a két gumitípus keveréke (mind anyagban mind mintázatban).

A két gumikeverékre azért van szükség, mert a mai technológia fejletség mellet is még mindig kaucsukból gyártják az aboncsokat, ami csak egy megadott hőmérsékleti tartomány között képes rugalmas és normális tapadást biztosítani. Ezt a hőmérsékleti tartományt különféle technikákkal el lehet tolni pozitív és negatív irányba is, de tágítani még nem tudják.
A gyártók két hőmérsékleti tartományra gyártják a gumikat -25°C - +7°C (Téli abroncsok) és +7°C - +50°C-ra (Nyári abroncsok).

Téli gumiabroncs jellemzői:

A gyártóknak meg kell felelni a téli útviszonyoknak, amikre az alacsony hőmérséklet és a havas, latyakos, jeges faleveles csúszós utak jellemzők. Ebből adódóan egy olyan gumikeveréket kellet kialakítaniuk, ami hűvös időben is rugalmas és jól tapad.
Ennek az egyik feltétele az, hogy egy lágy szilika keverékből készítik az abroncsokat, így a téli hűvös időben is eléggé rugalmasak maradnak, és jól tapadnak.
A tapadást és az öntisztulást még a mintázatok kialakítása is fokozza. Egy nyári gumihoz képest messze több vájat, borda és lamella található rajta.

Nyári gumiabroncs jellemzői:

A nyári gumiabroncs egy kemény keverékű gumi, mivel ennek a működési tartománya körülbelül 7°C és 50°C között helyezkedik el.

A nyári gumiabroncsok felületére jellemzők, hogy mély hosszanti és oldal irányú csatornák borítják a vízen futás (aquaplaning) elkerülése miatt. A futófelület téli abroncsokénál jóval telítettebb a jobb tapadásért.

Négy évszakos gumiabroncs jellemzői:

A négy évszakos gumi keverékének keménysége a téli és a nyári abroncsok között helyezkedik el. Mintázatában mind a két évszak gumiabroncsainak jellegzetességeit hordozza.
Fagyos időben ezek az abroncsok túl keménnyé válhatnak, ezért a lamellák már nem tudják elvégezni a munkájukat, így elveszítik a tapadásuk nagy részét az útburkolattal. Ebből adódóan hűvös időben erősen havas utakon nem célszerű, ilyen gumikkal közlekedni.
Nyári időszakban ezek az abroncsok nagyon puhává válhatnak, ebből következik, hogy jobban kopnak és messze nagyobb az üzemanyag fogyasztásuk.

Kinek ajánlható a 4 évszakos gumiabroncs?

Azok az autósok gondolkodhatnak ilyen típusú gumi vásárlásán, akik keveset közlekednek és szélsőséges időjárás esetén (erős havazás) nem ülnek gépjárművükbe.

Téli gumi elkoptatása nyáron:

Amennyiben azon gondolkodunk, hogy a téli gumink már úgy is az utolsókat rúgja, és mi lenne, ha nyáron elkoptatnánk, jó ha a következőkkel tisztában van.
Jogi oldalról nézve Magyarországon nincs megkötve, hogy milyen típusú gumit használjunk, csak arra kell figyelni, hogy az 1,6mm borda mélység alá nem kophat a gumi.
A téli abroncsokat -25°C és +7°C közötti hőmérsékletre tervezték, ebből kifolyólag a +40°C-os aszfalton ezek az abroncsok nagyon felpuhulnak.
Biztonságot tekintve ez a következőt jelenti, erősebb fékezésnél az abroncs még jobban felhevül, aminek köszönhetően még lágyabb lesz és elkenődik az aszfalton:

A lényeg, lehet használni nyáron is a téli gumit, de óvakodjunk a sportos vezetéstől és hagyjunk jóval nagyobb féktávot.

VISSZA AZ OLDAL TETEJÉRE